RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Matapelajaran | : | Bahasa Melayu | |
Tahun | : | 2 Bestari | |
Bilangan Murid | : | 30 orang | |
Tajuk | : | Haiwan | |
Tarikh | : | 14 Jun 2011 | |
Masa | : | 60 minit | |
Objektif | : | Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat: | |
: | 1. | Menyatakan lima ciri-ciri binatang secara lisan | |
: | 2. | Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul | |
: | 3. | Menulis enam ayat tunggal berdasarkan teks | |
Fokus Utama | : | 5.2 | Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancer serta memahami perkara yang dibaca Aras 1 (i) : Membaca teks prosa dengan sebutan dan intonasi yang betul |
Fokus Sampingan | : | 8.1 | Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk Aras 2 (i) Melengkapkan ayat dengan perkataan yang sesuai |
Kemahiran Bahasa | : | Mendengar, membaca dan menulis | |
Sistem Bahasa | : | Kosa Kata: liar, berlari, beranak, melompat | |
Ilmu | : | Sains | |
Nilai | : | Kasih sayang, bertanggungjawab, menghargai, kerjasama dan bersyukur | |
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT) | |||
Kemahiran Berfikir | : | Mencirikan, meramalkan, membuat inferens, mengkategori, menjana idea dan menerangkan sebab. | |
Kemahiran Belajar | : | Mengumpul, memproses, mencatat dan melaporkan maklumat | |
Kecerdasan Pelbagai | : | Kontekstual, interpersonal, verbal-linguistik,spatial, emosi | |
Pengetahuan sedia ada | : | Murid pernah melihat binatang dan membina ayat tunggal | |
Bahan Bantu Mengajar | : | Komputer, internet, audio bunyi binatang |
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Bercerita mengenai binatang:
| Set Induksi ( 5 minit )
| KB: Menghubungkait Mencirikan BCB: Mendengar aktif BBB: Audio bunyi binatang |
Memahami cerita yang disediakan | Langkah 1 ( 15 minit)
| KB: Mencirikan BCB: Mendengar aktif KP: Verbal linguitik Nilai: Keberanian BBB: Internet Komputer |
Murid menyatakan ciri-ciri binatang berdasarkan petikan | Langkah 2 (20 minit)
| KB: Meramal BCB: Mendengar aktif Melaporkan Maklumat KP: Verbal linguistic Nilai: Kerjasama BBB: Internet |
Murid mengakses maklumat tambahan mengenai binatang
| Langkah 3 ( 15 minit )
| KB: Menjana idea BCB: Mengumpul dan memproses maklumat KP: Interpersonal Nilai: Menghormati BBB: Internet, komputer |
Penutup kognitif
Penutup social
| Penutup (5minit)
|